آخر 10 مشاركات
هل ..؟ (الكاتـب : - آخر مشاركة : - مشاركات : 2 - المشاهدات : 21 - الوقت: 03:03 AM - التاريخ: 10-16-2019)           »          خربشات على الماء (الكاتـب : - مشاركات : 676 - المشاهدات : 45233 - الوقت: 08:04 PM - التاريخ: 10-15-2019)           »          نسور مصر :: شعر :: صبري الصبري (الكاتـب : - مشاركات : 0 - المشاهدات : 10 - الوقت: 03:37 PM - التاريخ: 10-15-2019)           »          أنا شامة جبين الحزن للشاعر ايمن عمر (الكاتـب : - مشاركات : 0 - المشاهدات : 19 - الوقت: 10:42 AM - التاريخ: 10-15-2019)           »          حذار ! الطاهرة حجازي (الكاتـب : - آخر مشاركة : - مشاركات : 2 - المشاهدات : 48 - الوقت: 05:14 AM - التاريخ: 10-15-2019)           »          الدار الصغيرة صفية أكطاي (الكاتـب : - آخر مشاركة : - مشاركات : 1 - المشاهدات : 35 - الوقت: 05:04 AM - التاريخ: 10-15-2019)           »          لحظة أمل ....محمد محضار (الكاتـب : - آخر مشاركة : - مشاركات : 1 - المشاهدات : 27 - الوقت: 04:53 AM - التاريخ: 10-15-2019)           »          أرى القلب (الكاتـب : - آخر مشاركة : - مشاركات : 3 - المشاهدات : 73 - الوقت: 04:46 AM - التاريخ: 10-15-2019)           »          كُـــنْ بليــــــــــــــغًا وتعلم !! (الكاتـب : - مشاركات : 1 - المشاهدات : 119 - الوقت: 02:29 PM - التاريخ: 10-14-2019)           »          تعلمت (الكاتـب : - مشاركات : 20 - المشاهدات : 1184 - الوقت: 02:09 PM - التاريخ: 10-14-2019)




ديوان الشاعر محمد الصاوي

دواوين شعراء العامية


إضافة رد
قديم 07-10-2010, 01:48 AM رقم المشاركة : 11
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي

جبلين بكا


جبلين بكا وعيون قزاز
فركت غناك اللى اشتكى وجعه
الشمس كدبة ف كل عين
شايفة الحقيقة ومستحية
نفسها تحلم شويه
وتمنى روحها بالخلاص
براويز خشب متعوده
تضحك عليك
تخدع خيالك باللقا
وقت انفصال الكل فيك
نظرة عيون الناس عليك
صبحت شماته
جبلين بكا هيصفوا احزانك
ويخلوا الجزء الفاضل
شهد مكرر

الليل متحير صدقنى
يفضل سايبك فيه تتمنى
ولا يسيب الشمس تطولك
تلعب ويا الدنيا عليك
مانتش نهايتك






التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:49 AM رقم المشاركة : 12
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي




حلم مجهول النسب



لو مرة بيها يصرحوا
لو من جنانهم صرخوا
يسن ليلهم كل انياب الغضب
وانا وانتى وسط الناس حطب
يتدفوا بينا ف الحكاوي
يكتبونا ف الغناوى
حلم مجهول النسب
واحنا اللى لما ف يوم شطح بينا الامل
متمنيناش غيرك وطن
علشان ف صدرة نرتمي
ونفيض بكا
نغسل بعادنا يضمنا تانى الطريق
لكن الحياة
دى تملى اصدق مننا
ان الزمن كداب
لو يوم يداوى جرحنا
ومن عمانا
بقينا غصبا عننا
قربان لارضاء الكلاب
اللى استباحوا لحمنا
ووزعوا فينا العذاب
حتى النهار لما طلع
قطعوا وريد الشوف ف روحنا
ومليوا عينا بالتراب
عشان تملى يكتبونا
سطور تجارب كدبهم
ف صفحة مش موجودة اصلا
ف الكتاب







التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:49 AM رقم المشاركة : 13
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي

لحظة خروج
( اهداء لروح الشاعر الراحل ناصف محمد ناصف )


لحظة خروج

لحظة خروج الحياة م الحياة
حاولت ليه
تبعد ملامحك
م الدخول ف الكادر
ومن ضوء الفلاش
غطيت سماك ونجومها
ليه تحت القماش
وفردت طرف عنيك طريق
سحبت موج البحر
من تحت الغريق
ورميته فوقك ؟
الكل تايه
والمتاهه خلاص بقت اختصار
لسنين عايشها القبر فيك
لمت ايديك عقد السما مفروط
لا عرفت اية اصلى
ولا حتى اية مغلوط
كل الحكاية
ان الحياة كدبة
تعصر مرارها
تقدموا ليها
وان الدخول ف الصف مش لعبة
هتقول بخطرك فيها لخفيها
الكل فيها صورة بالكربون
والاصل تاة والنسخة مش ليها






التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:50 AM رقم المشاركة : 14
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي

اذن دخول

طول عمرك رسمانى ف ورقة
رميانى ف قلب دوسية
سيبانى كتير ع الرف
ولانى بحكم البعد
مليت وقرفت
من كتر ما ندهتلك عيني
واستأذنت الافكار
وطلعت لفوق ع الوش
دلوقتى صحيح كان عندك حق
دا كفاية انك سيبانى ف قلب دوسية
مانتش رمياني ف شارع مليان إشاعات
الشارع طافح كيل
الكيل بيميل على كفة صاحب الكفة
وعريس معزوم ع الزفة
وبنات الليل بتفيض ضفايرها بعفة
والبنت الابسة حجاب تندب ف عينها رصاصة
الكون متشقلب حالة ف تصويرك
وضميرك سايب درج المكتب يحكم
يحكم ماتحكمشي
ماتحكمشي يارب على غيري يدوب ف هواها
مانا عارف إنى هشيل الذنب معاها
دلوقت اتوضي بميه شربت منها
وهصلي وراها
تراتيل
تراتيل الليل بتفيض
ويعيد شيخ الجامع نفس الخطبة
ويوصى المؤتمين بصلاة الفجر
عنوان الدرس لساه مكتوب
من عمر ما كنا عيال ف الحارة
وبقينا شباب
وقفين ورا كل الابواب
نستني
اذن دخول






التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:51 AM رقم المشاركة : 15
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي

اسمك قصيدة

اسمك قصيدة ف بحر
معرفنيش ولا عرفته
رسمك نزيف اللون
اللى عمرى ما شفته
وكان دايما قصاد عيني
بينك وبيني السر
معروف لكل الناس
الا انا وانتى
ف عنيكي حاجة متعودتش المحها
وف صوتى كلمة خايفة الحروف تجمعها
يدخل شعاع الشمس تكويني
يفرد براحة ف ديق شرايني
يخلع صمام القلب من طيني
ولا يعرف
منين روحك بتتسرسب
وتمليني
يطوف الليل سراديبي
يعيد بيا شريط صغري مع شيبي
تشب الذكرى جوايا
الاقيكي
قبل ميلادي جوايا
اعبي كل احلامي ف دولاب روحى
يغيب الليل يجيب الشمس
تغيب الشمس ويجي الليل
وانتى بس ف سمايا
اللى موجودة
وعمرك يوم ما بتغيبي







التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:51 AM رقم المشاركة : 16
معلومات العضو
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية راضيةالعرفاوي
إحصائية العضو







راضيةالعرفاوي is on a distinguished road

راضيةالعرفاوي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : راضيةالعرفاوي المنتدى : دواوين شعراء العامية
افتراضي رد: ديوان الشاعر محمد الصاوي

رباعيات الصاوي





مانيكان وواقف بيتباها بلبسة الجديد
وف وشة ضحكة بتقول انه سعيد
الناس كلها وقفت تحسدوا على ضحكتوا
ونسيوا انه خشب وضحكتوا تقليد



الدنيا ساقية لكين بتلف ع الفاضى
لا نفعت الناس لا فحاضر ولا ف ماضى
واحنا ماسكين ف ديلها والمثل بيقول
رضينا بالهم بس الهم مش راضى




علب الكبريت اترصصت وسكنها ناس
والكل باعها واشترى حسب المقاس
على قد جيبك ما اتملت فية الفلوس
تدوس برجلك على الجميع والناس تبوس



الشمس طاله والامل وياها طالع
حلمك بيندة وانتا وحدك لسة سامع
صوت سفينتك بتناديك قبل الرحيل
الكل نادى بموتك وانتا مش سامع



سامحنى يابا الحمول كترت عليك
الزمن دوب شبابك بان عليك
الشعر شاب والخدود اتكرمشت
بس بردة لسة فاضل حب فيك




عمال بتندة مع الادان بتقول يارب
والدموع مالية العنين علشان ف كرب
دلوقتى فاكر ربنا ورجعت لية
وانتا ف نعيم ديمن نسية ديمن ف ذنب






التوقيع

رد مع اقتباس
إضافة رد

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
الأعضاء الذين قرأو الموضوع :- 11
, , , , , , , ,
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ديوان الشاعر أحمد إبراهيم أحمد راضيةالعرفاوي دواوين شعراء العامية 87 01-09-2018 01:45 PM
ديوان الشاعر محمد البكري محمد البكري دواوين شعراء النثر 16 10-24-2011 02:59 PM
ديوان الشاعر أحمد موسى راضيةالعرفاوي دواوين شعراء العمودي و التفعيلي 10 07-10-2010 02:05 AM
ديوان الشاعر أحمد راضي راضيةالعرفاوي دواوين شعراء العامية 19 07-07-2010 11:15 PM
ابن القناديل الشاعر محمد الصاوي يمثل مصر في مهرجان الإخاء المصري السعودي د. جمال مرسي الضوء و شرفة شاعر و عرفنا بنفسك 19 03-19-2010 05:51 AM


Loading...


:: الإعلانات النصيه ::

روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه
روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه
روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه
روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه
روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه روابط نصيه


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Security by AOLO
vEhdaa4.0 by vAnDa ©2010